Saunaritueel

Dat heerlijke ontspannen gevoel van de sauna, daar doet u het natuurlijk allemaal voor.
Door het saunaritueel te volgen, gebruikt u de sauna zoals deze bedoeld is en kunt u goed genieten van alle positieve effecten van de sauna.
Sauna’s bezoekt u bloot. Door helemaal bloot de sauna in te gaan, kan het lichaam de warmte het beste opnemen en zweet niet vastgehouden. In de rustruimte /restaurant vragen we u om een badjas of grote handdoek te dragen.

display: none
1. Douchen
Een saunagang begint altijd met een warme douche. U kunt u uw huid dan scrubben. Uw huid wordt heerlijk zacht door het verwijderen van de dode huidcellen. Verder wordt de doorbloeding gestimuleerd, wat het zweten bevorderd.
2. Afdrogen
Als u droog de sauna in gaat zweet u eerder en makkelijker.
3. Warm voetenbad
Door een warm voetenbad te nemen wordt uw lichaam voorverwarmd, wat het zweten in sauna of stoombad bevorderd.
4a Sauna 8 à 15 minuten

Kies voor onze Finse of houtgestookte sauna. Ga zitten of liggen waar u wilt, hoe hoger in de cabine hoe hoger de temperatuur. Houdt uw voeten op gelijke hoogte als uw billen. Hierdoor warmt u gelijkmatiger op
Ga altijd op een handdoek of badlaken zitten, vanwege de hete banken, maar vooral voor de hygiëne.
De minimale saunaduur is 8 minuten. Dit is nodig om alle poriën goed te laten openen zodat de zweetklieren hun werk doen. Zou u deze tijd niet afwachten dan is er een kleine kans op warmtestuwing omdat het lichaam de opgenomen warmte nog niet kan afvoeren. De maximale saunaduur is afhankelijk van wat u fijn vindt. Luister daarbij goed naar uw lichaam. Als u denkt dat het te warm wordt komt u overeind. Door even te gaan zitten kan het lichaam weer aan de verticale houding wennen.
In de sauna verzorgen wij met regelmaat opgietingen.

4b Of stoombad

Veel mensen kiezen tijdens hun 1e ronde voor het stoombad in plaats van de sauna. Hierdoor gaan de poriën alvast open en gaat het zweten gemakkelijker. In het stoombad gebruikt u geen handdoek. Omdat er bij het verblijf in het stoombad een verwarming van het lichaam tot boven de normale 37 graden Celsius optreedt (deftig gezegd een hyperthermie) moet ook het stoombad, net als de sauna, worden opgevolgd door afkoelingen en rustperioden.
In de saunacyclus wordt het stoombad dan ook precies zo als de sauna gebruikt, met luchtbad, afkoelslang en dompelbad.

5. Koud luchtbad
Even rustig buiten wandelen en diep ademen. Als uw zweet is opgedroogd gaat u koud afkoelen.
6. Koud afspoelen en dompelbad
Eerst het zweet afspoelen onder de koude douche of met de koude waterslang. Werk daarbij van het uiteinde van uw lichaam naar uw hart toe en vergeet uw hoofd daarbij vooral niet. Nadat al het zweet is afgespoeld , kan er een koud dompelbad genomen worden. U kunt ook kiezen voor het dompelen in onze natuurlijke zwemvijver, vooral in de winter een bijzondere ervaring.
7. Warm voetenbad
Een saunagang eindigt altijd weer met een warmvoetenbad. Het afgekoelde lichaam wordt zo geleidelijk op aangename temperatuur gebracht. Doe dit een paar minuten.
8. Rusten

Voordat de saunagang herhaald wordt moet er voldoende gerust worden. Hiervoor kunt u terecht in onze rustruimte binnen of op de ligweide in de tuin.
In deze pauze is het verstandig iets te drinken om het vocht weer aan te vullen. Ook voor een lichte maaltijd kunt u terecht in onze rustruimte.

Zwembad en Whirpool

In ons saunacomplex vindt u ook een zwembad en een whirpool. Hierin is het tussen de saunagangen door heerlijk ontspannen.
Houdt hierbij in gedachte dat het zwembad er is ter ontspanning. Als u toch baantjes wilt zwemmen is het belangrijk hierna minimaal een half uur rust te houden voordat u weer de sauna ingaat.
Na de whirpool is het belangrijk ook weer de tijd te nemen om af te koelen.